sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Palloista



"Pallo on täysin symmetrinen geometrinen muoto. Geometrisesti se on niiden pisteiden joukko, joiden etäisyys kolmiulotteisen avaruuden pisteestä on vakio. Siten pallo on ympyrän kolmiulotteinen yleistys." (Wikipedia)

Pallo on kiehtova muoto. Siis sillä tavalla kiehtova, että aina kun näen pallon, minun tekee mieli ottaa se käteen ja silitellä sitä. Paitsi jos olen pahalla tuulella, silloin potkaisen. Palloakin. Paitsi jos se on kuula. Kuulia ei kannata potkia. Tulee vain surkeammalle mielelle. Palloa muistuttavat nämä minut alkujaarittelunikin - ei ole alkua eikä loppua, vaan ympäripyöreää sinkoilua yhden aiheen tai asian tiimoilta. Tällä kertaa siis pallon, mikäli se jollekin jäi epäselväksi. (Jos jäi, niin toistan vielä kahdeksannen kerran: pallo.)

Elämän varrelle mahtuu hirveän monta pallo-asiaa. Tänä vuonna olen kiinnittänyt huomiota esimerkiksi näihin:


  • superpallot
Muistattehan, niitä tajuttoman korkealle pomppivia kumisia palleroita, joita keräiltiin ala-asteikäisenä. Nämä olivat ajankohtaisia alkukesästä, kun omat lapseni huomasivat, että lähikaupassa myydään superpalloja. Hintaa kahdella pallolla oli viisi euroa, ja koska olen joidenkin täysin sattumanvaraisten asioiden suhteen ihan törkeän pihi, kieltäydyin ostamasta lähikaupan palloja. Lupasin lapsille mennä markettiin ostamaan palloja, koska ne ovat siellä halvempia. No, eipä tullut asiaa markettiin ja kahden itkupotkuraivarien täytteisen viikon jälkeen annoin periksi ja ostin nämä kaksi palloa. Virhe. Ensinnäkin lapset tappelivat kaksi tuntia siitä, kumpi pallo on kummankin. Toisekseen, kun sopu jakamisen suhteen oli löytynyt, kuopus pompautti oman pallonsa komeasti asfaltille, josta se hyppäsi ojaan. Sen koommin sitä palloa ei sitten enää näkynyt. Tästä seurauksena kolmen tunnin itkuraivari. Seuraavana päivänä menin muuten markettiin, josta ostin kymmenen palloa kahdella eurolla. Lapset leikkivät niillä noin viisi minuuttia, jonka jälkeen ne eivät kiinnostaneet enää ketään..

  • syötävät pallot 

Tämä on kohta on tässä vain siksi, että olen lääkärin suosituksesta muuttanut ruokavaliota niin, että siihen eivät enää kuulu valkoiset jauhot ja sokeri. Ajattelen ruokaa koko ajan. Varsinkin niitä pyöreitä munkkeja, jätskipalloja, vihreitä kuulia ja suklaatryffeleitä.

  • pokepallot (käsi ylös joka arvasi!) 

Totta helvetissä latasin Pokemon Go -pelin samana aamuna, kun se ilmestyi. Tottakai kiroilin seuraavat kaksi päivää sitä, että serverit eivät toimineet. Mutta sitten, kun vihdoin pääsin pelaamaan, olin erittäin tyytyväinen, aina siihen asti, kun sain isällään lomailemassa olleet lapseni takaisin kotia. Ladattiin esikoisellekin nimittäin se peli, ja se hemmetin kakara oli vuorokauden sisällä kohonnut korkeammalle levelille kuin minä olin kuuden päivän ja 60 kävellyn kilometrin jälkeen. Ihan tyhmä peli.

  • pallosukat

Tein ystävälleni synttärilahjaksi sukat, joiden malli mukaili Marimekon pallo-kuviota (tällä ohjeella siis). Niistä vain ei ole kuvaa. Kukaan ei koskaan tajunnut kuvata niitä. Että ei sinällään kannata ihmetellä, miksi jauhan palloista yhden postauksen verran. Pakko sitä sisältöä jostain on kaivaa.



Olin jo lopettelemassa tätä postausta, mutta sain vuosituhannen idean korvaamaan puuttuvaa kuvaa. Kas tässä:




Mä oonki aina harmitellu sitä, että käytän Painttia aivan liian vähän.



Mutta nyt mä lopetan ihan oikeasti, koska menen lähettämään yllä olevan kuvan johonki desing-kouluun.

(ps. sana "pallo" mainittu 25 kertaa. Kouluhakemuksen jälkeen menen kertaamaan synonyymeja.)

1 kommentti:

Kiitos kun kommentoit :)